Een norm is een vrijwillige afspraak tussen partijen over een product, dienst of proces. Normen zijn geen wetten, maar ’best practices’. Iedereen kan – op vrijwillige basis – hier zijn voordeel mee doen. In zakelijke overeenkomsten hebben normen een belangrijke functie. Ze bieden marktpartijen duidelijkheid over en vertrouwen in producten, diensten of organisaties en dagen de maatschappij uit te innoveren.

In februari 2007 hebben belanghebbende partijen uit de schuldhulpverleningssector besloten om deze zelfregulering vorm te geven door middel van de instrumenten normalisatie en certificatie. In Nederland is NEN het centrum van normalisatie. Voor schuldhulpverlening zijn 2 normen beschikbaar: NEN 8048-1, waarin eisen zijn opgenomen waaraan organisaties moeten voldoen, en NEN 8048-2 waarin eisen zijn opgenomen voor schuldhulpverleners.

Schuldhulpverleningsorganisaties kunnen zich laten certificeren door certificatie-instellingen (CI’s) waarmee NEN een overeenkomst heeft gesloten, te weten DNV GL Business Assurance B.V en KIWA NV. Organisaties kunnen zich bij deze CI’s aanmelden voor het certificatietraject. Schuldhulpverleners kunnen zich laten certificeren door KIWA.

Vanzelfsprekend zijn al onze diensten zijn afgestemd op deze NEN-normen (NEN 8048). De normen zijn verwerkt in het cursusmateriaal en komen terug tijdens de opleidingsdagen. Daarnaast kunnen wij u bijvoorbeeld van dienst zijn door middels een adviestraject met u mee te denken over wat u in uw organisatie zou kunnen doen om uw medewerkers op te leiden en te laten certificeren, wat deze certificering voor de organisatie betekent en u voorbereiden op de audits.